Nový slovenský
zákon o cestnej premávke na niektorých cestách pre cyklistov neplatí. Naďalej môžu miestami jazdiť bez prilby. Na vlastné riziko.
http://www.minv.sk/?tlacove-spravy&sprava=od-1-februara-2009-sa-zmenili-pravidla-cestnej-premavky
Hoci od februára 2010 musia podľa nového zákona o cestnej premávke nosiť prilbu všetci cyklisti mimo miest a obcí, úplne to neplatí.
Povinnosti z nového zákona sa podľa polície totiž vzťahujú iba na cesty, ktoré za cesty označuje iný zákon – o cestných komunikáciách. Pravidlá cestnej premávky tak platia iba na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. až III. triedy a účelových komunikáciách. Do týchto kategórií nespadá napríklad väčšina hrádzí, lesných alebo poľných ciest.
Za mestom aj bez prilby
Účelové komunikácie zákon definuje ako cesty „slúžiace spojeniu jednotlivých výrobných závodov, objektov a nehnuteľností s ostatnými pozemnými komunikáciami“.
Polícia nevysvetlila, ako má cyklista odlíšiť účelovú komunikáciu od cesty, na ktorú sa zákon nevzťahuje.
„Účelová komunikácia je cesta, ktorá umožňuje dostať sa doprave, tovaru alebo osobám z poľnohospodárskeho alebo priemyselného centra na ostatnú cestnú sieť. Hrádza alebo lesná cesta takýto účel nemá,“
V Rakúsku prilby nie sú povinné, ale odporúčajú sa najmä pri jazde v premávke.
Povinná výbava bicykla:
http://www.cyklistikakrnov.com/Clank...-zahranici.htm
http://www.klaudy.net/povinna-vybava...v-rakousku.php
a v angličtine
http://www.austria.info/us/packages/-1084207.html
V Česku sú zo zákona 411/2005 Sb. povinné nosiť v cestnej doprave cyklistickú prilbu osoby mladšie ako 18 rokov
http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?zdroj=sb05411&cd=76&typ=r
Povinnosti nosenia cyklistických prilieb v ostatných štátoch: http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/09/cyklisticke-prilby-vybaveni-kola-v-zahranici.htm
Policajti, lekári i cyklistické združenia sa však zhodujú, že prilby by cyklisti mali nosiť aj na hrádzach či v lese. „V prvom rade by si mali uvedomiť, že ide o ich bezpečnosť a na to sa primárne myslelo v zákone,“
V lese môže dôjsť k úrazu ľahšie ako v bežnej premávke, „Na hrboľoch môže cyklista ľahko spadnúť a pri náraze do stromu sa to môže skončiť ešte horšie.“ Na hrádzi zas hrozí zrážka s iným cyklistom, korčuliarom či chodcom.
„Pád z bicykla môže spôsobiť otras mozgu, krvácanie, opuchy a pomliaždeniny, ale môže mať aj trvalé následky.“
K vážnym zraneniam môže podľa neho prísť aj pri zrážkach pri nižších rýchlostiach v meste. Hoci zákon prikazuje prilbu v mestách a obciach iba cyklistom do 15 rokov, lekári ju odporúčajú všetkým.