Rača - Biely kríž, Včelín

Rača

Nuž a ako sa tam dostať bicyklom z Petržalky:

Určite najbezpečnejšie  je odviesť seba aj bicykel autom niekam na hranicu lesa. Je tu niekoľko možností.  Ak chcete ísť z Rače, tak potom na parkovisko pod lesom nad bývalou krčmou U troch Zajacov. (Detvianska ul. -  Nám. A. Hlinku pri kruhovom objazde ). Ak zo Svätého Jura, tak potom choďte až hore pod les na parkovisko pri kostole. Dá sa samozrejme aj cez Železnú studničku. To by ale bolo spreneverenie sa športovému duchu. Takže ak cez Raču  či Jur, tak potom cez most Apollo s pokračovaním v nebezpečnej premávke (ale na chodníkoch je symbolicky značená neoficiálna cyklotrasa) po Košickej, Miletičovej, Záhradníckej, Jégého, Bajkalskej, Polus, Riazanskej, potom kolmo hore cez tunel po Sliačskej smerom na Ahoj. Ďalej je to bezpečné a bez problémov. Za tunelom zabočte doprava a potom sa držte na cestách tesne pod úrovňou vinohradov, čiže na miestnych križovatkách odbočujte v zásade vľavo v smere do Rače. Takto sa dostanete nad už spomínanú bývalú krčmu U troch Zajacov. Tu môžete odštartovať výstup z Rače. (Do Jura pokračujte po značenej cyklotrase paralelnej s výpadovku.) Po širokej asfaltke vpravo pokračujte stále do kopca. Po pár minútach uvidíte vpravo už zmienené parkovisko. Tam si predýchajte sústavu, čaká Vás samotný výstup. A či sa Vám podarí zdolať ho vyložene na bicykli, to záleží od oduševnenia a kondície. Akokoľvek, do hodinky ste hore. A odmena je príjemne studenáááá.

Čaká na Vás "občerstvovacia stanica Včelín" na Bielom Kríži. Nečakajte nič veľkolepého. Prednedávnom išlo o maringotku zaparkovanú na kraji lúky, pod lesom. V súčasnosti je "Včelín" presťahovaný o pár metrov vyššie na lúke v chate "Klinec". V jej okolí je vybudovaných niekoľko príjemných prírodných  posedení. Čo je však dôlezité, čapujú tu Kláštorný ležiak z pivovaru Codecon vo Svätom Jure. Ked sa Vám pošťastí, tak tu sezónne narazíte aj na unikátnu čiernu šesťnástku Grandler.

Bufet je otvorený každý vikend od piatku do nedele celoročne.

Navarený býva výborný guláš, alebo domáca, hustá fazuľová polievka so všetkým čo k nej patrí. Každý prvý víkend v mesiaci (ak sa zadarí :o)) býva divinový gulášik.

V rámci siesty môžete navštíviť neďalekú diviačiu oboru, vrch Hviezda (568m n.m.v.) s krásnym výhľadom na okolité lesy, alebo pracovisko SHMÚ na Malom Javorníku. Obohacujúcim emotívnym zážitkom sa určite stane  návšteva pietneho miesta obetiam leteckého nešťastia o ktorom Sakrakopec.  http://bratislava.sme.sk/c/5365695/najvacsia-letecka-katastrofa-ma-pri-raci-konecne-pomnik.html

A čo ďalej ? Z hrebeňa máte ideálnu možnosť slobodného rozhodnutia ísť na všetky svetové strany a všade na Vás čaká dobrodružstvo a príjemná cesta. Či už je to prudký zjazd naspäť do Rače, alebo cesta z časti hrebeňom Malých Karpát na Železnú studničku či Kačín, alebo myšlienka ísť sa pomodliť do Marianky, prípadne navštíviť Borinku a hrad Pajštún, alebo do Svätého Jura, vždy je to prevažne dolu kopcom s vetrom vo vlasoch. Preštudujte si verejnú turistickú mapu neďaleko Včelína. Dolu kopcom sa spúšťajte s vedomím, že okolité lesy, chodníky a cesty sú plné turistov s nepredvídateľným chovaním.