Hrad Schlossberg a vrch Hundsheimer

Hainburg

Poloha a prístup

Na prvej svetelnej križovatke v Hainburgu v smere od Bratislavy pri Penny Markte je potrebné zabočiť vľavo smerom na Ungartor (Maďarskú bránu) a ešte pre ňou opäť vľavo na neplatené parkovisko. Hneď na parkovisku je smerovník na hrad Schlossberg a naviac i tabuľa s orientačným plánom mesta.

Znesiteľné stúpanie smeruje z asfaltky do lesa, kde smerníky opäť ukazujú cestu. Cesta stúpa po úzkom chodníku, ktorý sa v serpentínach krúti okolo hradného kopca. Vstup do areálu hradu je  bezplatný. Hradné bralo má nadmorskú výšku síce iba 291 metrov, ale poskytuje nádherný výhľad. Z vyhliadky na jednej strane sa dá pozorovať Bratislava a jej okolie. Na druhej strane pod hradom je športový areál s futbalovým ihriskom a nad ním je zalesnený, 481 metrov vysoký Hundsheimer Berg.

Ak ho chceme zdolať, je potrebné z hradu zostúpiť cez bránu vonkajšieho opevnenia, smerom ku Sportplatzu – futbalovému štadiónu. Štadión je najlepšie obísť z pravej strany po ulici SportStrasse až k jeho najvzdialenejšiemu vrcholu pod lesom. Tam sú umiestnené neprehliadnuteľné červenobiele závory a značka zákaz vstupu platná pre jazdca na koni. Podstatné je ale žlté turistické značenie, ktoré  označuje celú serpentínovú cestu až hore na Hundsheimer Berg. Trošku mätúcou môže byť  posledná slovným smerníkom "Gipfel" značená  odbočka v lese priamo pod vrcholom ktorú treba akceptovať.

Krásna, celodrevená chatka leží pár metrov od vrcholového kríža, paradoxne označenom Gipfel a nie Hundsheimer Berg, v nadmorskej výške 480 metrov. Na kríži je pripevnená schránka s vrcholovou knihou.

Opis objektu

Pred pár rokmi tu bol vraj len altánok, teraz je tam chatka. Zvonku pôsobí dojmom domu uja Tekvičku z Cibuľkových dobrodružstiev, no po vstúpení dovnútra sa nejako zväčší. Má dve okná chránené okenicami. Podlaha je drevená a okolo stredového stĺpa je stôl a nad ním polička s kasičkou na dobrovoľné príspevky. Na stenách sú fotografie flóry i fauny, ktorú je možné v okolí pozorovať naživo. Z povaly visí svietnik, jediný zdroj nočného osvetlenia interiéru. Napravo od vchodu sú na stene tri poličky s kompletnou vybavenosťou pre skromného kuchára – čajník, dve panvice, štamprlíky, krabice s pohármi, lekárnička, zrkadlo, papierové utierky, teplomer a dokonca funkčné nástenné hodiny. Pod povalou je uzatvorený sklad potravín, takže zásoby sú len pre miestnych a návšteva sa musí živiť zo svojho. Naľavo a napravo od vstupných dverí sú sklopené lavice. Na protiľahlých stenách sú dve pevné lavice a do výbavy patrí ešte jedna stolička. Pri dverách na stene visí dokonca kľúč od WC. Pred chatkou sú dve lavičky s liatinovými nohami a dva stoly s lavičkami, podobné aké poznáme aj z našich lesov. Neďaleko je ohnisko so sedením na pníkoch. Hoci okolitý les nie je žiaden prales, určite sa v ňom vždy nájde dostatok suchárov na malý ohník.

Voda a okolie

Studnička či potok pri chatke nie sú. Niekto s výrazným zmyslom pre humor nainštaloval na nohu jedného zo stolov v exteriéri dobový vodovodný kohútik. Nedajte sa však nachytať, z dreva voda nepotečie a elektrická zásuvka na druhej nohe Vám mixér neroztočí.

Na lúke Vás možno prekvapí stádo pasúcich sa oviec. Zo samotného kopca je nádherný výhľad na Moravské pole, Dunaj, vetrone a paraglaidistov, ktorí práve nad vrcholom kopca chytajú vzdušný výťah.

Ako sa tam dostanete:  cez bývalú colnicu v Bergu a potom po starej ceste smer Hainburg.